Loopmodel



Hej , her vil vi præsenter vores tankegang og metode fremgang igennem teori, som vi vil anvende til praksis.vi ønsker dig god læsning i pædagogikkens fodspor :D

Forklaring af samskabelsesprojektet


I vores udarbejdning af den Medie pædagogiske didaktiske model starter vi med loop’en :

Tema:
Vi har fået tildelt en børnegruppe i alderen 5-6 år fra børnehaven Troldhøj i Silkeborg som målgruppe som vi vil skabe et eventyrs-univers med. Vi har valgt vores aktivitet skal dreje sig om temaet børnefællesskaber som et led i forebyggelse af ensomhed. Fællesskab er også en del af et læreplanstema som er beskrevet i dagtilbudsloven(Dagtilbudsloven, 2019). Dette læreplanstema har skabt interesse for videre undersøgelse af begreberne fællesskab og ensomhed samt overvejelser omkring hvordan vi vil inddrage disse i vores aktivitet. Med dette i baghovedet har vi dykket ned i begrebet børnefællesskaber og vil ud fra teori om dette vil vi gøre klart hvordan dette spiller en rolle i vores samskabelseaktivitet. Vi har dykket ned i teorier af Dorthe Andersen og Katrine Tranum Thomsen der i fællesskab har skrevet bogen ”inkluderende fællesskaber” (Andersen & Tranum Thomsen, 2014) og Dorte Kousholt  i vores vej mod forståelse af børnefællesskaber. Ifølge Andersen og Thomsen er kvaliteten en væsentlig ressource i børnefællesskaber når det kommer til om børn føler sig inkluderet. I grundantagelsen er det i samspillet med andre børn at læringen og udviklingen finder sted. Det bliver derved en forudsætning for både barnets adfærd, læring og udvikling at det har mulighed for at deltage i børnefællesskaber. (Andersen & Tranum Thomsen, 2014)

For at undersøge dette vil vi forsøge at skabe lige adgang for alle børnene for at deltage i vores lille fællesskab og giver rum for de forskellige deltagelsesmuligheder, så alle med kan bidrage med forskellige kompetencer ud fra deres ressourcer. Vi håber at dette vil medvirke til at alle børnenes forskellige kompetencer i gruppen vil blive tilgodeset og alle børnene har mulighed at være deltagende og bidrage ved at skabe denne lige adgang.

Ramme: 
Vores aktivitet tager udgangspunkt i dagtilbudslove § 8. stk. 4 som beskriver hvad børns hverdag skal indeholde i løbet af deres tid i børnehaven. Igennem aktiviteten tager vi udgangspunkt i fællesskab men vi vil løbende komme i kontakt med de andre læreplanstemaer.
Vi har gennem aktiviteten valgt at arbejde åbent så vi har mulighed for at justere undervejs så det bliver en mere dynamisk proces, da det efter vores mening giver børnene en mulighed for at være medproducenter i dette projekt, hvilket har en betydning med hensyn til deres opnåelse af mediekompetencer. Igennem vores aktivitet har vi også taget højde for børnenes nærmeste udviklingszone og på den måde tilgodese børnenes måder at udtrykke sig på. Vi har derudover også valgt at tage højde for målgruppens udvikling og her har vi taget udgangspunkt i Sterns udviklingsteori der siger at børn fra 3-års alderen og opefter begynder at udvikle deres narrative selv. Det er her barnet begynder at kunne lave fortællinger på baggrund af personlige erfaringer. Derudover begynder børnene også at skabe mere sammenhængende oplevelser gennem forskellige erfaringer. Med denne viden omkring målgruppens udvikling, formoder vi at de kan udfør denne aktivitet, hvor der bliver stillet krav til at de skal være medbestemmende og medproducerende.
En anden del er det at få skabt tillid og tryghed, for på den måde at får børnene til at byde ind og være kreativ uden forbehold som der ellers kan være i et ikke-tillidsfuldt samarbejde. Dette vil vi skabe igennem de genkendelige træk i de eventyr vi kender i dag f.eks. H.C. Andersens eventyre hvilket vi håber vil være med til at vække børnenes interesse. Grunden til vi vil benytte os af det genkendelige er fordi vi håber det vil være med til at gør det hele lidt mindre ”farligt” og dermed give børnene mulighed for at udtrykke sig kreativt sammen med os. Vi vil til at starte med gøre brug af os og gå foran som kropslige kulturformidler, idet det vil inspirer børnenes motivation til at deltage. Vi vil samtidig forsøge at skabe en tryghed igennem disse kendte eventyrselementer, da vi har en formodning om at denne aldersgruppe er meget fascineret af hele det eventyrlige univers, det er netop derfor vi har ladet os inspirer af specielt H.C. Andersens måde at stille eventyrene op på og den måde at der altid er noget at lære af hans eventyr hvilket er vores grundlag for at videreudvikle vores aktivitet for at skabe denne genkendelighed og tryghed for børnene

Kultur: 
Vi lever i en verden hvor digitalisering fylder mere og mere. Det er et nødvendigt krav for både voksne og børn at havde stillet bekendtskab med digitaliseringen. Vi lever også i en tid hvor det er mest belejligt at være forbruger som mange andre nyder godt af. Vi vil herigennem opfordre børnene til at være medproducenter i stedet for forbruger og på den måde vise dem en ny måde at have en stemme på. 

Æstetik og kreativitet: 
I vores forløb har vi selv været kreative ved først at blive inspireret af den stor danske forfatter H.C. Andersen for derefter at skabe vores eget eventyr og skabe et eventyrligt univers samtidig har vi været åbne overfor børnenes input hvilket kan give dem følelsen af at være medskabere. Derudover taler vi til kreativiteten og fantasien i børnene da vi selv vil udfolde os kreativt og nytænkende.

Teknik: 
Til filmene vil vi anvende vores mobiltelefoner mens vi vil benytte os af redigeringsprogrammet… dette har vi valgt på baggrund af at disse hjælpemidler er nemt tilgængelige samtidig med at mobiler nu om dage filmer i en rigtig fin kvalitet og da vi gerne vil lære mere om disse metoder at optage og redigere film på.



Vi håber dette var med til at give, et mere gennemgribende blik af hvad vores aktivitet er bygget på, hvorfor vi har gjort som vi har gjort. OG vi håber inderligt, det har fanget jeres interesse, for at indgå i samskabelseprojekt med os! :'DD

Ingen kommentarer:

Send en kommentar